چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

فروش دارو در «اسنپ» و «دیجی کالا» تخلف است | داروخانه‌های مشهد هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکارند

  • کد خبر: ۲۰۰۲۲۶
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
فروش دارو در «اسنپ» و «دیجی کالا» تخلف است | داروخانه‌های مشهد هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکارند
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی فروش دارو و انواع مکمل از طریق پلتفرم های «اسنپ» و «دیجی کالا» را تخلف دانست و غیر قانونی خواند.

به گزارش شهرآرانیوز؛  سید علی جعفری نژاد امروز پنجشنبه، ۲۳آذر ۱۴۰۲، در نشست خبری‌ با حضور اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات متعدد داروسازان و داروخانه‌ها عنوان کرد: یکی از مواردی که این روز‌ها با آن مواجهیم، فروش غیرقانونی دارو در پلتفرم‌های خدمات آنلاین است که یک تخلف بارز به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: طبق قانون، تنها مرجع رسمی فروش دارو، داروخانه‌ها هستند و امروز خطری که جامعه را تهدید می‌کند و نظارتی هم بر آن نیست، فروش انواع دارو در پلتفرم‌های آنلاین است.

جعفری نژاد به دیدار اخیر داروسازان مشهدی با رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اشاره کرد و افزود: در دیدار با حجه الاسلام پژمانفر به بیان دغدغه‌های خود پرداختیم و او نیز قول پیگیری و مساعدت داد. در این دیدار عنوان کردیم پلتفرم‌ها در صورتی می‌توانند کمک کننده باشند که بیمار، نسخه رسمی پزشک داشته باشد که تازه در آن صورت نیز پلتفرم‌ها باید نقش تسهیل گر و جستجوگر دارو را برای بیمار داشته باشند و فروش دارو تخلف است.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی به فروش دارو‌های ممنوعه در پلتفرم‌ها پرداخت و تصریح کرد: داروی سقط جنین که از دارو‌های تحت کنترل وزارت بهداشت محسوب شده و فروش آن به شکل عمومی در داروخانه‌ها ممنوع است، چطور سر از این پلتفرم‌ها در می‌آورد و به آسانی به فروش می‌رسد؟ آن هم زمانی که «اسنپ» و «دیجی کالا» تحت هیچ شرایطی از نظر وزارتخانه و انجمن‌های دارویی سراسر کشور وجاهت فروش دارو را ندارند و اصولا، فروش الکترونیکی دارو آسیب‌های جدی‌ای به داروخانه‌ها و بیماران می‌زند.

 

وی عنوان کرد: اگر این پلتفرم‌ها دارای مجوز فروش دارو هستند، چگونه بدون ثبت رسمی داروخانه در سامانه‌های خود، دارو را برای فروش عرضه می‌کنند؟ منشا تامین داروی این پلتفرم‌ها کجاست؟ امنیت و محرمانگی نسخه بیمار در بستر فروش آنلاین رعایت نمی‌شود و این یک خطر برای بیمار است.

بدهی سنگین بیمه‌ها به داروخانه داران مشهدی

این مقام صنفی در حوزه دارو به مشکل بیمه‌ها برای پرداخت بدهی شان اشاره کرد و توضیح داد: شرکت‌های بیمه از شهریور سال جاری تاکنون هیچ پرداختی‌ای به داروخانه‌های سطح استان و مشهد نداشته اند و آخرین برآورد ما این است که این شرکت‌ها حدود هزار میلیارد تومان به داروخانه‌های خصوصی بدهکار هستند.

جعفری نژاد با انتقاد از رویه بیمه‌ها تاکید کرد: اگر شرایط به همین منوال باشد، به زودی امکان تامین نسخ  دارو را نخواهیم داشت و باید از بیمار بخواهیم حق خود از بیمه به طور مستقل پیگیری کند. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سازمان‌های بیمه‌ای موظفند تا حق داروخانه‌ها را حداکثر ظرف مدت یکماه تسویه کنند؛ اما همان طور که عنوان شد، اکنون ۳ ماه است هیچ پرداختی‌ای به داروخانه‌ها انجام نشده و بیش از هزار و ۲۰۰ داروخانه خراسان رضوی بلاتکلیف هستند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت چندی پیش عنوان کرد که ۷.۷ میلیارد تومان طلب داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای آماده پرداخت است، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

شرایط عجیب فروش شیرخشک در مشهد

جعفری نژاد به مسئله شیرخشک هم پرداخت و گفت: از ۲۱ مهر سال جاری مقرر شده است تا عرضه شیرخشک در سطح کشور، صرفا با کدملی نوزاد صورت گیرد. از زمان اجرای این طرح، تغییرات فراوانی رخ داده است؛ به گونه‌ای که به تازگی و به شکلی نامحسوس قیمت این محصول افزایش دو برابری داشته و به مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.  

وی ادامه داد: این در حالی است که گفته شده مابه التفاوت قیمت جدید با قدیم شیرخشک  به داروخانه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت شود، اما این مجموعه بیمه‌ای از این مسئله اظهار بی اطلاعی می‌کند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تاکید کرد: بر این اساس شرایط فروش ما واقعا عجیب شده است؛ زیرا با نبود دستورالعمل مشخص نحوه فروش شیرخشک یارانه ای، شیرخشک با فاکتور ۱۴۰ هزار تومانی را به ۷۰ هزار تومان می‌فروشیم و متاسفانه قراردادی هم برای پرداخت پول به ما وجود ندارد.

جعفری نژاد نرخ کنونی شیرخشک در ایران را از قیمت صادراتی آن کمتر دانست و تصریح کرد: متوسط قیمت هر قوطی شیرخشک در داروخانه‌ها حدود ۲ دلار می‌شود و همین محصول در صورت صادرات یا قاچاق، به مبلغ حدودا ۵ دلار در کشور‌های همسایه ما فروخته می‌شود؛ بنابراین افزایش فعلی قیمت شیرخشک هم کمکی به جلوگیری از قاچاق این محصول ضروری برای نوزاد نمی‌کند.

وی مدیریت تولید و توزیع پودر شیر در مشهد را نامناسب توصیف کرد و افزود: کارخانه پودر شیر مشهد با تولید ۲ مدل «ببلاک» و «آبتامیل»، شرایط خوبی دارد و در واقع ما کمبودی در بازار نداریم. اما توزیع و مدیریت فروش آن بد پیش می‌رود.

داروهای مخدر سر از عطاری ها در می آورند

جعفری نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به وجود داروهای مخدر یا همان تحت کنترل در عطاری ها و بازار سیاه پرداخت و توضیح داد: نحوه توزیع داروها بدین شکل است که شرکت های پخش دارو، این محصولات را به انبار سازمان غذا و داروی دانشگاه ها تحویل می دهند و دانشگاه دارو را به کلینیک های ترک اعتیاد می دهد. ولی امروزه شاهدیم داروهایی مانند متادون، مورفین، نوسکاپین و... در عطاری ها دیده می شود و به آسانی یافت می شود.

وی ادامه داد: سامانه تیتک به شما کمک می کند تا مسیر دارو را از تولید تا فروش به شکلی شفاف ملاحظه کنید. بنابراین وجود چنین داروهایی در اماکن غیر از داروخانه نیازمند پیگیری نهادهایی غیر از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است.

جعفری نژاد بار دیگر پلتفرم های دارویاب آنلاین را یک تهدید برای تامین داروهای مخدر عنوان و تصریح کرد: در مناطق حاشیه شهر مشهد و دیگر مناطق کم برخوردار، اگر فردی برای دریافت داروهای مخدر یا آرام بخش های قوی به داروخانه مراجعه کند، قطعا همکاران ما به وی دارو نمی دهند. اما همان داروها در سامانه های آنلاین به وفور یافت می شود و بازهم عنوان می کنیم چنین مسئله ای یقینا یک تخلف است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->